Profil

Kirsten Gitz

Om mit kunstneriske liv

Jeg blev gift ind i en kunstnerfamilie. Det var stort for mig. Jeg lærte meget om håndværk, kunst og kreativitet der. Min mand Uffe Gitz-Johansen, søn af grønlandsmaleren Gitz, var skovfoged i Fosdalen i Jammerbugt. Uffe var en fantastisk begavet billedskærer. En heldig dag begyndte jeg at hugge træmasker i frisk træ, med sav, økse, huljern, kniv og sandpapir. Materialet var jo lige for hånden, og jeg så hvordan Uffe arbejdede. Mine masker er ca 30 x 40 cm store og meget tynde og lette, så de er behagelige at bære. Det var mit speciale i 30 år. Jeg lavede masker, figurer og billedskæringer, som jeg solgte på udstillinger. Men jeg synes, at masker skal hænge på mennesker og ikke på en væg. 

Derfor skabte jeg gade- og maske teateret Dunkelfolket (www.dunkelfolket.dk), som har eksisteret i over 30 år med gennemsnitligt 35 maskespillere om året. Vi fik som de første den eftertragtede Nordjyske Kulturpris på 100.000 kr. i 2001. Derefter begyndte en tid med teater træning, instruktion af maske teater, og administration af optræden og forestillinger Jeg var blevet professionel maske- skærer og masketeater- kvinde. Derom har jeg skrevet i fotobogen  Dunkelfolket fra Fosdalen, som kan købes hos mig for 260 kr. (se bogen i mappen masker). 

Maskerne

I de år havde jeg desuden opgaver med udsmykning på de krydstogtskibe, der sejlede med turister fra Aalborg til Caribien. Jeg lavede blandt andet udsmykninger til en indiske bar med 2 elefanter af gips i naturlig størrelse, og til en kinesisk bar en 17 meter lang drage, flammespyende og med blinkende øjne. Jeg arbejdede sammen med smede, tømrer og elektrikere. Jeg havde desuden opgaver på Aalborg Teater, hvor jeg lavede masker til bl.a. Shakespeares Skærsommernatsdrøm. Jeg havde udstillinger med mine masker på kunstmuseer og andre udstillingssteder. Jeg underviste i fremstilling af masker på folkeskoler og afholdt foredrag om maskens væsen overalt i Nordjylland. Jeg var på kurser på Odin Teateret i Holstebro, Tukak Teateret ved Fjaltring, Københavns Internationale Teater og hos Donato Satori i Italien.  

Udfordringerne fortsatte. Vi var 3 maskespillere, der på hundeslæde rejste rund i Grønland i 4 perioder i 90erne og 00érne. VI kom til de bittesmå bygder og underviste i fremstilling af papmache masker og spillede dramatiserede inuit myter med vores masker. Alt dette var en drøm, der gik i opfyldelse, et nærmest intuitivt og drømmeagtigt flow midt i mit liv i skoven med mand og børn. Alt sammen har lært mig en masse, og har givet mig motivation og mod på at fortsætte af den kunstneriske løbebane. 

 

En ny vej

Uffe døde i 2012, derefter solgte jeg vores fælles værksted og hjem sammen med vores 116 træskærerarbejder. Man kan endnu se det hele, for de værker er stadig den faste udsmykning i Kulturhuset i Blokhus (www.kulturhusetblokhus.dk.). 

Jeg flyttede til Aalborg i 2013, opgav at skære masker og begyndte at male billeder. Det er en helt anden måde at udtrykke sig på. Den overraskede og betog mig. Jeg fandt stor ro og tilfredsstillelse i at arbejdet med maleriet, selv om det var svært. Det krævede et helt andet håndværk og en helt anden tilgang til det kunstneriske udtryk. Jeg har nu atelier i Fillips og mit nye hjem, en gammel herskabslejlighed midt i Aalborg.  

Processen

Det var først i mit voksne liv, jeg begyndte at tegne. Jeg blev ved og fastholdt det jeg tegnede som mit eget særkende. Jeg begyndte at skære tegningerne ind i store limtræsplader og malede billederne med et grafisk og enkelt udtryk. Jeg overholdt mit eget dogme, om kun at bruge farverne: sort, brun, rød, turkis og hvid, og holde motivet indenfor en malet ramme, som dog skulle brydes af motivet. Se venligst billedskæringerne i venteværelset i Brovst Sundheds Hus. Derefter begyndte jeg at tegne omhyggelige skitser til malerier på papir, før jeg malede dem.

Nu har jeg en anden fremgangsmåde. Jeg vælger ofte et tema til en ny gruppe billeder. Temaet er inspireret af alt det, jeg oplever og har oplevet. Så tegner jeg med en tynd pensel med lidt akrylmaling og et stykke kul på det hvide, tomme lærred.. Jeg elsker at høre en god historie, især imens jeg arbejder kreativt.  Så kan hjerne og hånd samarbejde om det vigtigste, nemlig at finde billeder fra min underbevidstheds dyb, og der finde den særlige billedverden, der er min. Senere i processen arbejder jeg med perspektiv, opbygning af balance, farver og udtryk, Derfra gennemmaler jeg billedet mange gange, så de enkelte farvelag og figurer kan fremstå med dybde og tydelighed. Men jeg prøver at bevare det oprindelige motiv.

Dengang jeg skar masker, lavede jeg ofte en maske på bestilling. Sådan kan jeg også godt lide at male.  Køb et billede på bestilling. Man kan bestille et personligt Fabulerende billede efter en samtale. Billedet males efter købers ønske med hensyn til motiv, farver, størrelse og tidsrum. Prisen aftales, men hvis det færdige billede ikke falder i købers smag, er det gratis og billede er mit

Dunkelfolket

Dunkelfolket er et professionelt ledet maske- og gadeteater, som startede i 1989, og har valgt gadeteateret som  udtryk, fordi det er en folkelig og demokratisk udtryksform, der rammer alle mennesker uanset køn, alder, uddannelse, religion og indtægt. Træmaskerne har alle mulige udtryk, og deres figurer følger udtrykket helt ud i kropssprogets yderste detaljer. Dunkelfolket optræder på gaden, på scenen og ansigt til ansigt med publikum. Det er morsomt, grotesk, folkeligt og foruroligende.

Man kan booke en forestilling på www.dunkelfolket.dk

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.