kirstengitz.dk

Galleri

Mine værker

Her i galleriet har jeg arrangeret mine billeder i temaer, så de passer sammen i, farver, og motiver.
Til hvert tema har jeg skrevet en lille tekst med mine tanker om netop denne gruppe billeder. 

Det kan du læse mere om nederst på siden. God fornøjelse! 

En uddybende tanke til hvert tema

Masker

Jeg har brugt 30 år til at skære træmasker, danse og leve med dem. De har været inspirationen i mit liv og her er et par stykker til salg. De er skåret med håndværktøj i dansk træ, og de er brugt til teater og undervisning. Derfor er de ikke bare et dødt stykke kunsthåndværk. De er belivede. Energien fra alle de gange de er brugt,lever i træets årringe og kan mærkes, når man tager dem på. Man kan godt hænge dem på væggen. Men man kan også lege med dem! Prøv at tage et tørklæde på, så hår, nakke, og hals er dækket. Tag så en lang nederdel med forklæde på, og gå rundt som en ny person. Se i spejlet. 

2 fotos af maskeperformance i  Frederikshavns Kunst Museum og på Skagens Museum Grenen under hjemmesidens kontakt

Al tings begyndelse

Disse billeder er skåret på limtræsplader.  Billederne er næsten grafiske. Mit dogme for disse billeder var, at jeg kun måtte bruge farverne sort, brun, rød, turkis og hvid,og at der skulle være en malet ramme, som motivet skulle bryde.  Det er billeder, der er lavet i en periode med både sygdom, død, fødsel og forelskelse. Fillip har skrevet et digt til billedserien, som vi optræder med. Fillip reciterer, spiller på shamantromme og synger,  jeg danser maskedans. Se et foto af vores performance under TEMAET  MASKER.  

Kvinder på jagt

Temaet kan provokere eller være en kommentar til de sidste års # me too # bevægelse i både første og anden bølge.  Jeg skildrer kvinder, der jager eller jages. Men er det mænd, de jager? Eller jager de tryghed, kærlighed, penge og arbejde? Er det det, der har gjort dem så forslåede, vrede og krigerisk? Hvad er deres våben? De små billeder er malet med akryl på papir. De store billeder er malet med akryl på lærred, alle er røde. Titlerne henviser til mine tanker omkring billedet. 

Masker

Jeg har brugt 30 år til at skære træmasker, danse og leve med dem. De har været inspirationen i mit liv og her er et par stykker til salg. De er skåret med håndværktøj i dansk træ, og de er brugt til teater og undervisning. Derfor er de ikke bare et dødt stykke kunsthåndværk. De er belivede. Energien fra alle de gange de er brugt,lever i træets årringe og kan mærkes, når man tager dem på. Man kan godt hænge dem på væggen. Men man kan også lege med dem! Prøv at tage et tørklæde på, så hår, nakke, og hals er dækket. Tag så en lang nederdel med forklæde på, og gå rundt som en ny person. Se i spejlet. 

2 fotos af maskeperformance i Frederikshavn Kunst Museum og på Skagens Museum Grenen under hjemmesidens kontakt

Al tings begyndelse

Disse billeder er skåret på limtræsplader.  Billederne er næsten grafiske. Mit dogme for disse billeder var, at jeg kun måtte bruge farverne sort, brun, rød, turkis og hvid, og at der skulle være en malet ramme, som motivet skulle bryde.  Det er billeder, der er lavet i en periode med både sygdom, død, fødsel og forelskelse. Fillip har skrevet et digt til billedserien, som vi optræder med. Fillip reciterer, spiller på shamantromme og synger,  jeg danser maskedans. Se et foto af vores performance under TEMAET  MASKER.  

Drømmen om bjerge

Kvinden længes efter bjerge.  Hele familien er med i drømmen om bjerge. Børn, mand og hund, ja også solen, månen og stjernerne. Det skaber tryghed. Men hvornår begiver hun sig ud på egen hånd, hvornår kan hun nyde stilheden alene? 

Kvinder på jagt

Temaet kan provokere eller være en kommentar til de sidste års # me too # bevægelse i både første og anden bølge.  Jeg skildrer kvinder, der jager eller jages. Men er det mænd, de jager? Eller jager de tryghed, kærlighed, penge og arbejde? Er det det, der har gjort dem så forslåede, vrede og krigerisk? Hvad er deres våben? De små billeder er malet med akryl på papir. De store billeder er malet med akryl på lærred, alle er røde. Titlerne henviser til mine tanker omkring billedet. 

Drømmen om bjerge

Kvinden længes efter bjerge.  Hele familien er med i drømmen om bjerge. Børn, mand og hund, ja også solen, månen og stjernerne. Det skaber tryghed. Men hvornår begiver hun sig ud på egen hånd, hvornår kan hun nyde stilheden alene? 

Hvide billeder

De billeder, jeg kalder hvide, har en retning imod det spirituelle og det lyse, selv om formaterne er store. Det er billeder, der er malet i 2019 og 2020. De er inspireret af naturen, menneskenes tummel og guds ånde i form af østenvinden. 

 

Fisk kan ikke tale

De blå billeder med fisk, mennesker og fugle, er inspireret af fisker Aage Hansens bog om Cheminovas forurening på Harboør Tange. De er en hyldest til havet, dets mennesker og dyr, glæden ved bølgen den blå og til kærligheden. Men det er jo os menneske, der har ansvaret for, at verdens dyr behandles rigtigt. De må ikke lide og udsættes for grusomme levevilkår. Dyrene kan ikke tale for sig selv. Det er et emne jeg behandler i flere billeder, se blandt andet i mappen RØDE billeder.

Hvide billeder

De billeder, jeg kalder hvide, har en retning imod det spirituelle og det lyse, selv om formaterne er store. Det er billeder, der er malet i 2019 og 2020. De er inspireret af naturen, menneskenes tummel og guds ånde i form af østenvinden. 

 

Fisk kan ikke tale

De blå billeder med fisk, mennesker og fugle, er inspireret af fisker Aage Hansens bog om Cheminovas forurening på Harboør Tange. De er en hyldest til havet, dets mennesker og dyr, glæden ved bølgen den blå og til kærligheden. Men det er jo os menneske, der har ansvaret for, at verdens dyr behandles rigtigt. De må ikke lide og udsættes for grusomme levevilkår. Dyrene kan ikke tale for sig selv. Det er et emne jeg behandler i flere billeder, se blandt andet i mappen RØDE billeder.

Ritualer

Jeg maler ofte mennesker med horn og stort gevir, for mig er det et tegn på åndelighed og stolthed. Disse mennesker har kontakt til naturen, planter og dyr. De bruger ældgamle ritualer og shamanisme og nærmer sig  derigennem det guddommelige. I fortiden brugte man horn og dyreskind på kroppen, både på jagten og for at ære guderne. Jeg har set mange hulemalerier og helleristninger, og bronzealderens kunst er en stor inspiration for mig.

Ritualer

Jeg maler ofte mennesker med horn og stort gevir, for mig er det et tegn på åndelighed og stolthed. Disse mennesker har kontakt til naturen, planter og dyr. De bruger ældgamle ritualer og shamanisme og nærmer sig  derigennem det guddommelige. I fortiden brugte man horn og dyreskind på kroppen, både på jagten og for at ære guderne. Jeg har set mange hulemalerier og helleristninger, og bronzealderens kunst er en stor inspiration for mig.

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.